Faktor-faktor Perkembangan Perlombongan Bijih
Timah
Bijih Timah
Campur tangan British di Negeri-negeri Melayu pada tahun
1874 telah menyebabkan berlakunya ekonomi komersial. Ekonomi
komersial bererti kegiatan ekonomi yang tidak hanya memenuhi keperluan
kehidupan seharian tetapi juga merupakan kegiatan ekonomi yang diperlukan untuk
menjadi asas kepada pertukaran dan penjualan barangan. Ciri-ciri ekonomi
komersial ialah:
·
Dijalankan
untuk diperdagangkan
·
Pengeluaran
adalah dalam skala yang besar
·
Menggunakan
sumber buruh yang banyak
·
Modal
yang besar
·
Teknologi
yang lebih tinggi
·
Pasaran
yang lebih luas
Ekonomi komersial Tanah Melayu dimulakan dengan
perkembangan perusahan bijih timah diikuti dengan perusahaan getah. Kedua-dua
perusahaan ini menjadi nadi dan sumber pendapatan utama Tanah Melayu sehingga abad
ke 20. Pada akhir kurun ke-19, Tanah Melayu
merupakan penyumbang utama bijih timah dunia iaitu sebanyak 55%. Terdapat
faktor-faktor perkembangan perlombongan bijih timah. Antaranya ialah:
A)Revolusi
Perindustrian Di Eropah
Perkembangan
Revolusi Perusahaan sejak awal abad ke-19 telah menyebabkan permintaan bijih
timah oleh industri-industri di Eropah dan Amerika Syarikat meningkat. Bijih
timah diperlukan dengan banyak selepas terciptanya teknologi mengetin makanan
oleh Peter Durar dan Nicholas Appot pada tahun 1810. Permintaan bijih timah
juga meningkat akibat dari berlakunya Perang Saudara Amerika pada tahun 1860-an
di mana bijih timah diperlukan untuk mengetin makanan tentera yang terlibat
dalam peperangan. Permintaan yang bertambah menyebabkan harga bijih timah
meningkat kepada 7 paun 12 sherling 9 pence pada tahun 1872. Harga yang
meningkat telah menggalakkan pengeluaran bijih timah di Tanah Melayu.
Permintaan terhadap bijih timah juga meningkat kerana bijih timah mempunyai
kualiti-kualiti tertentu yang tidak terdapat pada logam-logam lain. Apabila
bijih timah dicampurkan dengan logam lain, ianya akan menambahkan kegunaan
logam tersebut.
B)
Kemasukan Pemodal-pemodal Cina Dari Negeri-negeri Selat
Kemasukan pemodal-pemodal Cina dari Negeri-negeri Selat
telah mendorong perkembangan perlombongan bijih timah. Mereka terdiri daripada
pedagang-pedagang Negeri-negeri Selat seperti Chi Yam, Chuan dan Tan Kim Ching.
Menjelang tahun 1873, sejumlah $1 juta telah dilabur oleh pedagang Negeri-negeri
Selat. Pemodal–pemodal Cina telah memperkenalkan teknik baharu dalam
perlombongan bijih timah seperti cara hidro dan lombong dedah.
C)
Dasar Campur Tangan British
Campur tangan British dan pelaksanaan Sistem Residen sejak
tahun 1874 di negeri-negeri yang kaya dengan bijih timah seperti Perak dan
Selangor telah menamatkan kekacauan seperti pergaduhan di antara pembesar,
pergaduhan antara pelombong Cina, lanun dan sebagainya. Keamanan dan peraturan
yang wujud serta kestabilan politik telah membolehkan kegiatan perlombongan
bijih timah dijalankan tanpa gangguan. Selain itu, keadaan ini telah menarik
pelabur-pelabur sama ada dari Tanah Melayu atau seberang laut untuk menambah
modal dalam perusahaan bijih timah di Tanah Melayu.
D) Penubuhan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu Pada Tahun 1896
Pengenalan
sistem Residen dan Penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1896
yang menggabungkan Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang telah berjaya
mewujudkan keseragaman dalam Undang-undang Tanah, cukai dan sebagainya di
negeri-negeri tersebut. Keseragaman dan kecekapan dalam pentadbiran, keamanan
serta kestabilan akibat penubuhan persekutuan telah membolehkan kegiatan
perlombongan bijih timah dapat dijalankan dengan lebih giat. Kemasukan buruh Cina di negeri Perak
dan Selangor pada pertengahan abad ke-19 telah menyebabkan perkembangan pesat
perlombongan bijih timah. Penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu juga telah ammenarik
rai pelabur terutama dari Eropah untuk menanam modal di Tanah Melayu.
E)
Dasar British yang liberal
Dasar British yang liberal terhadap kemasukan
imigran-imigran juga memberi sumbangan terhadap perusahaan bijih timah. British
bukan sahaja tidak menyekat kemasukan imigran malah menggalakkan lagi
kedatangan mereka. Buktinya, British telah menandatangani perjanjian dengan
pemilik kapal dan saudagar-saudagar Cina di mana British akan memberi subsidi
sebanyak $5 terhadap tiap-tiap imigran Cina yang dibawa masuk ke Tanah Melayu.
Untuk menggalakkan kedatangan orang Cina, British menyediakan pelbagai
kemudahan. Pada tahun 1877, Jabatan Perlindungan Orang-orang Cina telah
ditubuhkan bagi mengurus hal-ehwal orang Cina terutamanya yang berkaitan dengan
kemasukan, pekerjaan, perlindungan dan sebagainya. Untuk mendapat keyakinan
orang Cina, Jabatan Perlindungan Orang-orang Cina diketuai oleh W.A. Pickering
yang dapat bertutur dalam 4 jenis dialek Cina.
F) Kaedah Melombong
Bijih Timah Yang Lebih Moden
Kapal Korek
Teknologi
yang baharu diperkenalkan oleh syarikah-syarikat Eropah awal kurun ke-20.
Selepas tahun 1888, pelombong Cina telah menggunakan alat perlombongan Barat
seperti enjin wap dan pam untuk mengerjakan perlombongan bijih timah. Menjelang
akhir abad ke-19 pam kerikil telah digunakan dalam kerja-kerja perlombongan
bijh timah. Selepas tahun 1880-an, kapal korek telah diperkenalkan oleh pihak
British. Hal ini disebabkan
penggunaan kapal korek boleh menghasilkan lebih banyak bijih timah. Penggunaan kapal korek telah menambahkan pengeluaran bijih
timah kerana kapal korek dapat digunakan di kawasan di mana teknik-teknik lain
tidak dapat digunakan terutama kawasan berpaya. Pada tahun 1912 kapal korek pertama kali digunakan oleh
Syarikat Malayan Tin Dredging di Batu Gajah, Perak. Pada tahun 1929 terdapat
107 buah kapal korek di Tanah Melayu manakala 1930-an Eropah telah menguasai perusahaan
bijih timah sebanyak 68%.
G)
Perkembangan Dalam Bidang Pengangkutan Dan Komunikasi
Perkembangan pesat telah berlaku dalam bidang pengangkutan
dan komunikasi setelah tahun 1895. Pembinaan sistem
perhubungan jalan raya dan kereta api telah memudahkan pengangkutan bijih timah
dari kawasan perlombongan ke pelabuhan utama untuk dieksport. Kemudahan perkhidmatan kereta api
bukan sahaja memudahkan pengangkutan bijih timah tetapi juga melicinkan proses
pengimportan barangan makanan dan alat-alat jentera perlombongan.
·
Pada tahun 1885: Taiping
dengan Port Weld
·
Pada tahun 1886: Kuala Lumpur
dengan Kelang
·
Pada tahun 1891: Port
Dickson dengan Seremban
·
Pada tahun 1893: Ipoh
dengan Teluk Anson
·
Pada tahun 1903: Perai
ke Seremban
·
Pada tahun 1909: Disambungkan
ke Johor Bahru
Pada tahun 1901, jalan raya telah
siap dibina yang menghubungkan semua negeri-negeri pantai barat. Pada tahun 1911, sudah terdapat jalan raya dari Perai ke
Singapura. Menjelang
tahun 1905, kira-kira 2000 batu kabel telegraf telah dibina. Kemajuan pesat
dalam bidang ini telah memajukan pelombongan bijih timah.
H) Penubuhan
bandar
Penubuhan bandar-bandar di kawasan
perlombongan bijih timah telah menyediakan pelbagai kemudahan seperti pejabat
kerajaan, klinik, sekolah dan sebagainya. Kemudahan-kemudahan ini telah memberi
kebaikan kepada penduduk di kawasan yang perlombongan. Sebagai contoh,
kemudahan kesihatan yang disediakan dapat menjamin kesihatan pekerja-pekerja
dan kegiatan perlombongan bijih timah dapat dijalankan tanpa gangguan.
I) Kilang
pelebur
Pada tahun 1890-an, kilang pelebur telah didirikan di
Pulau Pinang dan Singapura. Pembinaan kilang pelebur ini menyebabkan bijih
timah tidak perlu dihantar ke Eropah untuk dileburkan. Bijih timah dapat
dilebur di Tanah Melayu dan dieksport ke Eropah dan Amerika dalam bentuk
jongkong.
Kesimpulannya, perusahaan
bijih timah di Tanah Melayu telah berkembang dengan pesat. Pada tahun 1904, Tanah Melayu telah mengeluarkan kira-kira 51
733 tan bijih timah atau separuh daripada keluaran dunia. Pada tahun 1929,
hasil keluarannya bertambah kepada 70 000 tan tetapi selepas tahun tersebut
iaitu akibat kemelesetan ekonomi dunia, Tanah Melayu hanya menyumbang kira-kira
33% sahaja daripada keluaran timah duinia. Amerika Syarikat merupakan negara pengimport
utama bijih timah Tanah Melayu.
Thanks for helping in my Sejarah folio
ReplyDeleteYou bacth 04
DeleteYou bacth 04
DeleteThank for info..π
Deletesame to me as well! im working on my sejarah folio too
Deletethank you for the info :) <3
ReplyDeleteh
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteGood for my PT3 thanks
ReplyDeleteKebaikan memajukan bekas lombong?
ReplyDeleteThank You For The Information And Help Me With My Project Form 3!
ReplyDeletethanks!
ReplyDeletetq
ReplyDeletehello niggers
ReplyDeleteHi you are niggers
Deletehi white
ReplyDeletenasi goreng 1
ReplyDeletehi white
ReplyDeletehi white
ReplyDeleteesok ada x live jdt acl
ReplyDelete1 tambah 1 brapa
ReplyDelete1+1=3
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletethanks
ReplyDeletethis helps my sejarah folio alot
yess good .
ReplyDeleteWeeks quid quid quid Wiz arks quiz wind Aug six divines xd day very omni day you ufdhsjdjdjjdhfbfhxhzjsjejdjdbdbxbxb xbdbdbdbd x Blvd being hunting bring hulk Dec bing sets down hip for no fun bio video RSS be by Essa van ex van DC vdg ex Vu van ex have 3rd day hi g WA y WA g WA g WA get WA g WA fever Vu so FYI don't FYI even FYI got ex girlfriend ex girlfriend ex girlfriend ex girlfriend Essa got Essa FYI very AZ c AZ for WA shy WA go AZ WA awe AZ waxedHats HIV cuz cock coco sick starter such sick flattish chick coco duff Duffy dig fistfight dyslexic furn gads disk app so stop so do do do so do so so so so so do so do so do so so so so do do do go go do do so do do do do do zip do do do do so so do do do so do go do do do do do do so do so so do go
ReplyDeletepuqimak
ReplyDeleteBodoh hang ni
DeleteTHANK FOR HELPINGππ
ReplyDeletepening bai buat folio
ReplyDeleteterima kasih sebab menolong saya siapkan kerja sejarah
ReplyDeleteOk thanks for the info
ReplyDeleteREALLY HELPFUL
ReplyDeletei need kesan pembukaan bandar di kuala lumpur,faktor-faktor pembukaan bandar di kuala lumpur and latar belakang kuala lumpur
ReplyDeletereply ASAP
ReplyDeleteI WANT FULL INFORMATION PLS
ReplyDeleteErm its helping me a lot
ReplyDeletethank you
ReplyDeleteYahhh
ReplyDeleteWow.. thanks
ReplyDeleteTq sbb siapkan hw sj sy! π
ReplyDeleteMana nak cari NILAI HASIL PERLOMBONGAN BIJIH TIMAH DALAM PASARAN?...
ReplyDelete